Příprava na diecézní pouť 2
Příprava na
diecézní pouť, která se uskuteční 9. června v Sušici a bude věnována tématu
Církev a dnešní společnost.
Druhá známka Církve: Svatá
V minulé katechezi jsme přemýšleli nad prvnímcharakteristickým rysem Církve,
totiž, že je jedna. Dnes se budeme zamýšlet nad svatostí Církve. Z mnohých stran
slyšíme tvrzení: „Jen se podívejte, kdo chodí do kostela.“ Byli bychom rádi,
kdyby tento výrok byl chápán pozitivně. Musíme si však přiznat, že mnohdy svým
životem zavdáváme příčinu k tomu, že vyznívá spíše negativně. Lidé, kteří nemají
osobní zkušenost s vnitřním dotykem Boha, kterému říkáme milost, kteří nemají
Dar víry, neposuzují Církev zevnitř, ale zvenku.
Když se každý podívá sám na sebe, zjistí, kolik nedokonalostí má a kde všude
nenaplňuje to, k čemu je ze křtu zavázán. Proto je otázka svatosti velmi
naléhavá. Někdo si může myslet, že svatost je úsilí člověka žít podle Božích
přikázání. Jiní, že svatost je naprosto nezávislá na člověku a je jedno, jak se
člověk chová. Ani jedno tvrzení není správné. Již ve Starém Zákoně se často
poukazuje na to, že jen jediný je Svatý a tím je Bůh. Skutečně jen jemu v pravém
slova smyslu přináleží svatost, neboť v Něm není místo pro slabost či hřích. On
Je dokonalý. V jakém slova smyslu tedy můžeme říci, že je někdo kromě Boha
svatý? Ke svatosti jsme povoláni všichni, protože jsme byli stvořeni k Božímu
obrazu. Mluvíme zde o svatosti v možnosti. Tento obraz je však narušen
prvotním hříchem a našimi osobními hříchy, ať už mají větší či menší závažnost.
Dotýkáme se tak problematiky uskutečnění svatosti.Jaké máme prostředky
k dosažení svatosti? Rozeznáváme dva základní druhy: svátostné prostředky,
mezi které patří liturgická činnost církve, svátosti a hlavně Eucharistie; a
osobní prostředky, mezi které řadíme lásku, evangelijní rady, zachovávání
přikázání atd. Osobní prostředky bývají někdy i projevem svatosti. Svátostné
prostředky pak doplňují a zároveň neustále živí ty osobní. Nesmíme však
zapomenout, že jsou to pouhé prostředky, kterými Bůh vytváří a udržuje svatost
v životě Božího lidu. Vraťme se k tématu, že svatost se netýká jen někoho. Jsou
různá povolání a poslání a tomu také odpovídá uskutečňovánísvatosti.
Jinak bude naplňovat svatost dělník, jinak učitel, jinak kněz a jinak řeholník.
Jak ale může být Církev svatá, když se skládá z nás hříšníků? Jak může být
hříšník znamením svatosti Církve? Ti, co chodí do kostela a hlásí se k Bohu,
ještě nemusí být dokonalejší ve vnějších projevech osobního života, než ti, co
Boha nepoznali. Přesto plníme úlohu svědků svatosti. Projevy svatosti začínají
tam, kde si člověk uvědomuje svoji hříšnost, poznává svůj hřích, který mu není
lhostejný a prosí za odpuštění Boha, Církev jako společenství, bližního. Poté
následuje dar odpuštění ve všech jmenovaných stupníchvčetně odpuštění sobě. Je
to výmluvné znamení svatosti Církve pro dnešní dobu, kde místo hříchu je pouze
pocit viny, kde místo odpuštění jsou techniky, jak se pocitu viny zbavit a jak
ho vytěsnit. Cožpak zdravý člověk vyhledává lékaře? My jsme však nemocní hříchem
a veřejně to vyznáváme osobní přítomností v Božím domě a očekáváme uzdravení a
posvěcení. Nejen osobní, ale posvěcení celé Církve, protože tvoříme jedno
tajemné tělo Krista a jsme jeho údy. Stav svatosti každého z nás je viditelnou
známkou pro tento svět, že Církev je svatá, tím, že je posvěcována Bohem, dárcem
ve spolupráci s obdarovaným člověkem.
|